DOMÁCÍ LOGOPEDIE HRAVĚ

Logopedie hrou: Jak na domácí cvičení, které děti baví a přináší výsledky

Cvičit správnou výslovnost (a nejen tu) není o drilu a nutnosti „odříkat si to desetkrát před spaním“. Aby domácí logopedie opravdu fungovala, potřebujeme především jednu věc: hravost. Děti se nejlépe učí v pohybu, při radosti, když se cítí v bezpečí – a ideálně když si ani nevšimnou, že se vlastně učí.

Proč si při učení hrát?

Hra při logopedickém tréninku pomáhá budovat pozitivní vztah k řeči i k procvičování samotnému. Pokud je logopedie zábava, dítě bude ochotnější spolupracovat pravidelně – a právě pravidelnost je klíčová. Jak na ni se můžete dočíst v tomto článku na blogu.

Ale pozor, hra neznamená chaos

Držte se instrukcí vašeho logopeda. Aby bylo procvičování efektivní, i u hry platí pár jednoduchých pravidel:

  1. Procvičujte správně. Když se dítě naučí špatnou výslovnost, odnaučuje se to mnohem hůř. Buďte si jistí, že chápete instrukce od vašeho logopeda. Správné splnění zadání se dá použít jako postupový klíč (tzn. když dobře vysloví slovíčko, může si vzít další kartičku).
  2. Buďte důslední. Lepší je pět minut každý den než půl hodiny jednou za týden. Krátké, pravidelné chvilky se dají krásně schovat do běžného režimu.
  3. Využívejte různé situace. Ve vaně, na procházce, při vaření, u knížky – všude se dá hrát s jazykem, rýmy, opakováním slov nebo hlásek. Nemusíte sedět u stolu.
  4. Nenuťte – motivujte. Dítěti dejte na výběr: „Chceš si zahrát hru s kartičkami nebo logopedickou kostku? Když má dítě pocit kontroly, lépe spolupracuje.
  5. Chvalte – i za snahu. Nečekejte perfektní výsledky. Oceňte, že to zkusilo a že spolupracovalo. Logopedická práce vyžaduje čas a trpělivost.

Závěr

Logopedické cvičení doma má šanci být úspěšné jen tehdy, když se stane součástí každodenního života – nenásilně, hravě, s jasnými pravidly. Dítě se může bavit a zároveň dělat pokroky. Stačí držet směr, vědět proč to děláte – a nebýt na to sami.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *