Logopedický start

 

V tomto článku shrnuji výsledky pozorování v novém školním roce, který již snad bude probíhat offline. 

 

V prvním měsíci školního roku 2021/2022 probíhaly v MŠ depistáže, základní logopedická vyšetření.

 

Alarmující je počet dětí s lahvemi či dudlíky po 4. roce věku. V tomto věku hojně zastoupené sací pohyby jazyka v případě lahve nebo dudlíku negativně ovlivňují jak výslovnost, tak fyziologii oblasti dutiny ústní. Lahev i dudlík v tomto věku jsou akorát na škodu. 

 

Ukazují se také důsledky opatření kvůli COVID-19. Nejpalčivější je nesaturovaná lékařská péče o nosní mandle a odložené operace. Z toho důvodu u některých dětí další rok přetrvává dýchání ústy. A to je doprovázeno řadou negativních symptomů. Od nedostatečně okysličeného mozku až po nesrozumitelnou řeč. Dýchání ústy je běžné při rýmě, ale po jejím odeznění, v případě volných cest dýchacích, je dýchání ústy zlozvyk. 

 

Naopak u některých dětí došlo ke zlepšení komunikačních dovedností včetně výslovnosti. Domnívám se z důvodu trávení více času s rodiči, kteří se jim více věnovali než v běžném hektickém životním shonu 21. století. 

 

Také jsem pozorovala povolení tlaku a přidání jemnosti do artikulace u některých dětí. Což je potěšující zpráva a tou své povzdechnutí nad ne úplně pozitivními zjištěními zakončuji. 

 

Nabádám vás k pozorování svého (dětského) okolí a řešení těchto záležitostí s odborníky, kteří vám mohou pomoci. 

 

Nicméně si užívejte podzim! Aktivity v tomto období vedou k rozvoji jemné i hrubé motoriky, což je potřeba jakožto pevný základ pro vývoj řeči.

 

 

 

 

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *