NÁCVIK DRŽENÍ TUŽKY

Úroveň úchopu souvisí se zvládnutí jemné a hrubé motoriky. To, jestli a jak dítě zvládá jezdit na kole, lézt nebo běhat. Jestli má obratné prstíky a dokáže navlékat korálky nebo třídit drobné předměty. Pokud v těchto činnostech „polkuhává“, je neobratné či nešikovné, je zde vysoký předpoklad, že taková specifická činnost, jako je držení psacího náčiní, mu bude činit obtíže. 

Jak vypadá správný úchop?

Tužka leží na prostředníčku. Je přidržovaná palcem. Ukazováček tužku jistí. Není protlačený, ale je z něj oblouček. Podstatné je, aby každý prst měl svou hranu. Tužku drží spíš níže, než výše. Konec psacího náčiní směřuje k rameni. Ramenní, loketní i zápěstní kloub jsou uvolněné, v ruce není nadměrné napětí nebo křeč. 

S opakováním opatrně

Je fajn upozorňovat na správný úchop, ale u řízeného nácviku. Dítě bude kreslit a vědomě tužku držet správně. 

K nácviku správného úchopu jsou vhodné velké plochy. Tedy papír velikosti A3 a větší. Osvěžení v podobě velkého papíru na zemi, na zdi nebo kreslením na tabuli vaše dítě určitě uvítá. 

Využít můžete také pracovní listy, které máte k dispozici od paní učitelek ze třídy. Při spontánní kresbě by opravování mohlo obtěžovat, brát radost z kreslení a to není žádoucí.

Obměnou je zapojení razítek, kdy dítě dokresluje, dotváří obrázek. 

Jinou možností je například zapojit stříhání a vytrhávání z papíru. Kdy velkou část udělá právě papír a dítě jen dokresluje detaily. 

Další možnosti

Kartáček na zuby se při určitých pohybech drží stejně, jako tužka. Žádné tlačení a ničení kartáčku. I příbor se drží stejně, jako tužka. Ano, i vidlička v nedominantní ruce. I když kreslí štětcem, také se drží jako tužka. Máte tedy více příležitostí, kdy správný úchop zvědomovat.

Pomocníci

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *