Logopedie je obor se širokým záběrem. Není jen o výslovnosti, jak si většina lidí myslí. Tento pohled je dán tím, jak logopedie probíhala v minulém století. O mýtech, které se s logopedií pojí si můžete přečíst v tomto článku.
SPOLUPRÁCE
Již při studiu nám vyučující kladli na srdce mezioborovou spolupráci. Ve své praxi to vidím jako opodstatněný apel. Jak a proč probíhá spolupráce si ukážeme u jednotlivých oborů.
PEDIATR
Dětský lékař může být jeden z prvních, kdo upozorní na určité nesrovnalosti v řeči na pravidelných prohlídkách. Někdy se stává, že i mezi pediatry panuje přesvědčení, že logopedie je jen o výslovnosti a na R a Ř má ještě čas. Dítě však potřebuje mít dostatečnou slovní zásobu a kolem 3. roku by mělo mluvit v krátkých větách. A i kvůli těmto nedostatkům by mělo být odesláno ke klinickému logopedovi. Rodiče pro klinického logopeda potřebují od pediatra tzv. žádanku, aby poskytované služby mohly být propláceny zdravotní pojišťovnou.


FYZIOTERAPEUT
Úroveň pohybových schopností je úzce propojena s úrovní řeči. I to, jaký má dítě postoj, jaké má dechové stereotypy a jak se pohybuje se promítá do řeči. A právě tyto oblasti se řeší
na fyzioterapii. Malým dětem je například indikováno cvičit Vojtovu metodu, aby prošly správným motorickým vývojem a tím se preventivně pracovalo i na správném vývoji řeči.
Málokoho by napadlo, že dítě s vadou skusu by mělo také navštívit fyzioterapeuta, zda není příčina v imbalanci krční páteře.
ORL, FONIATRIE
To, zda dítě slyší, dobře slyší, se zjišťuje právě na ORL nebo foniatrii. Sem jsou odesílány děti, které nemluví, přestože jako miminka vokalizovala. Právě poškození sluchu může být jedna z příčin nemluvnosti. Je potřeba tuto hypotézu potvrdit nebo vyvrátit, aby se zvolila správná terapie.
Častým jevem je dýchání ústy. Tento stav může mít několik příčin a právě na ORL vyšetří průchodnost nosních dutin a díky tomu zjistí, jestli je orální dýchání návykové (např. po rýmě) nebo jestli je zapříčiněno překážkou. Na základě diagnostiky pak probíhá adekvátní terapie. Dýchání ústy není v pořádku, není to fyziologický stav. Přípustné je v případě rýmy nebo jiné překážky. Nebo při velké fyzické zátěži.
ERGOTERAPIE
Ergoterapie pomáhá logopedii tím, že rozvíjí oblasti, které jsou pro řeč nezbytné:
· Jemnou motoriku – zlepšuje pohyblivost rukou, což souvisí s motorikou mluvidel.
· Senzorické zpracování – pomáhá lépe vnímat vlastní tělo i podněty z okolí, což podporuje soustředění a porozumění řeči.
· Koordinaci pohybů a držení těla – stabilní trup a hlava usnadňují artikulaci a správné dýchání při mluvení.
· Pozornost a plánování činnosti – ergoterapie posiluje schopnost soustředit se, vnímat pokyny a dokončit úkol, což je klíčové i při logopedickém tréninku.
PSYCHOLOGIE
U některých diagnóz (mutismus nebo koktavost) je vhodná psychologická péče jak s klientem, tak případně s jeho rodinou.
PSYCHIATRIE
Duševní poruchy se promítají například do písemného projevu, který může být nápadný svým vzhledem. Proto je potřeba najít skutečnou příčinu a odlišit od dys- poruch (dysgrafie, dysortografie, dyslexie a další).
Také lidé s poruchami autistického spektra jsou mnohdy v péči psychiatra.
PORADENSKÉ ZAŘÍZENÍ
Ve Speciálně pedagogickém centru nebo Pedadogicko psychologické poradně se nastavují konkrétní doporučení pro podporu při docházce do školy (ať už mateřské nebo základní) na základě provedené široké diagnostiky.
NEUROLOGIE
Na neurologii je odesláno dítě při nemluvnosti, aby potvrdili nebo vyvrátili podezření na vývojovou dysfázii nebo poruchy autistického spektra. Pokud pozorujeme poruchy pozornosti nebo/ a hyperaktivitu, přímá cesta vede za neurologem. Taktéž v případě „nešikovnosti“ dítěte, kdy je potřeba potvrdit nebo vyloučit diagnózu dyspraxie.


HIPOREHABILITACE
Propojení logopedie a hiporehabilitace je nová metoda, která je aplikovaná v jediném středisku praktické výuky Horticon na Vysočině. Toto originální propojení přináší ovoce především v motivaci dětí na logopedii chodit. Správný sed na koni navozuje správný dýchací stereotyp naprosto nenásilnou formou. Dítě je rozvíjeno komplexně a to blahodárně působí na celou jeho osobnost.
PŘEDŠKOLNÍ ZAŘÍZENÍ
V mateřské škole nebo dětské skupině tráví dítě hodně času. Mnohdy paní učitelky/ chůvy jsou první, kdo upozorní na nepoměr nebo zvláštnost v celkovém vývoji nebo řeči jako takové. V některých MŠ existují logopedické třídy, kde je snížen počet žáků a komplexní rozvoj řeči je zde akcentován.
RODINA
A spolupráce s rodinou je naprostá nutnost a samozřejmost. Tedy vzájemná spolupráce. Kdy rodiče s dětmi doma pravidelně cvičí a dochází na setkání s logopedem. Jak efektivně procvičovat se můžete dočíst v mém eBooku 7 tipů, jak v klidu zvládnout domácí logopedii, který je zdarma ke stažení.
Zapojení dalších směrů v logopedii si necháme na další článek. Těším se na počtenou 🙂

Jsem zapálená logopedka, spoluautorka metody logopedie s koňmi a související metodiky.
Ukazuji lidem, že logopedie není jen „nutné zlo“ v podobě bezduchého opakování slovíček.
Inspiruji děti a rodiče k hravé a zábavné logopedii u nich doma.